onsdag 4. april 2007

Tredje dag med Molly: Tur i byen og i parken

Skal si det er lett å få kontakt med folk! Du verden så mange som kom bort til oss bare i løpet av 10 minutter utenfor butikken til Hege. "Ååååå så søt!" fikk vi høre rimelig mange ganger. Et ungt par hadde veldig lyst på hund og lurte på om Molly var en Jack Russel Terrier. Jeg benyttet selvfølgelig anledningen til å reklamere kraftig for norsk lundehund. Ei dame kom bort og lurte på hva slags hund vi hadde, for dattera som var like i nærheten hadde fått så lyst på slik hund da hun så Molly. Enda flere kom bort - det var nesten overveldende. En mann sa at Molly var veldig tillitsfull siden hun så fort snudde rompa til. Stemmer sikkert, tenkte jeg. Hadde ikke tenkt over at det å snu seg bort var et tegn på tillit, men det betyr vel i alle fall at hun ikke er redd for folk. Da hadde hun vel passet mer på. Det var i alle fall artig at så mange tok kontakt.

I parken slapp vi Molly løs. Tenkte det var trygt siden den ligger på en egen øy og den er et område som brukes av Hønefoss og omegn brukshundklubb - de har også et eget klubbhus der. Vi prøvde klikkertrening igjen. Jeg ropte på Molly. Da hun snudde seg mot meg, klikket jeg. Da kom hun løpende for å få mat (har skjønt sammenhengen mellom klikk og godbit). Etter hvert ventet jeg med å klikke til Molly hadde begynt å løpe. Snart kom Molly løpende i full fart når jeg ropte - men ikke alltid da. Noen ganger var det litt for spennende å utforske andre ting i stedet. Man artig var det. Kanskje vi tar en økt til på innkalling i morgen.

Alt har i grunnen gått svært bra til nå. Det er fremdeles veldig stas med hund, men Molly får være litt mer i ro. Det er nok ikke så dumt. Molly ser ut til å trives veldig godt sammen med oss. Det eneste som ikke fungerer så godt ennå er å kjøre i bil. Da blir det piping og bjeffing stort sett hele tida. I dag satt Molly i buret sitt på vei til og fra byen. Blir spennende å se om hun vil inn i buret til kvelden igjen...

Ingen kommentarer: